2011. február 15., kedd

Mit kell tudni egy elsősnek?

Nem írok semmilyen tudományos fejtegetést, sem nem adok tanácsot, vágjunk rögtön a közepébe!
Néhány feladvány első osztályosok dolgozataiból. Egyetlen hét gyöngyszemei! Következő héten újabbakkal jövök! :(((

Nézzük a kérdéseket!

Ki ül a fotelban?
Mi van a bögrében?
Mi van a gyárban?

Szerintetek?
(bocs a béna szkennelésért)
Vigyázz! Ha a kilenc feladatból hármat elrontasz, már csak hármast kaphatsz!

Válasszátok ki  a gyógyszereket az alábbi felsorolásból:

Aszpyrin
Algopyrin
Szalicil
Koffein
Kalmopyrin
stb, a többire nem emlékszem...

Azért bízom benne, ez menni fog neked...de próbáld ki a hétéveseden!

Folytasd a sorozatot! Típusfeladat. Fénymásolt példány. Minden egyforma fekete rajta. 8 elem van megadva.
Négyzet, kör, háromszög, négyzet, kör, háromszög, stb. Első elem átírva pirossal, második kékkel, harmadik megint piros, negyedik megint kék, ötödik piros. Tanító néni keze vélhetően elfáradt, mert a többit nem írta át színessel, maradt fekete.  A gyerkőc folytatta a sort, piros, kék, piros, kék, piros, majd a hatodik-hetedik-nyolcadik elemet feketével rajzolta. 
Nos, a feladat hibás, emiatt a felmérő négyes. A többi feladat teljesen hibátlan.

31 megjegyzés:

  1. Ebből a munkafüzetből tanul a fiam. Sokszor a hajamat tépem. Ezt a kis általad mutatott szösszentet is nemrég vették.
    További kedvenceim: Párosítani kell a gyereknek. Egyik oszlop: miért csúszik a padló? A másik oszlopból rá a helyes válasz amit a gyereknek ki kéne választani: mert fel van lakkozva!
    Környezetismeret: Sorold fel az időjárási elemeket! Ti fel tudjátok sorolni? Tanítónénik, ti tudom, hogy ti tudjátok, de egy mezei lurkó és anyuka?! És én soha nem gondoltam volna, hogy a köd időjárási elem.

    VálaszTörlés
  2. ez a jó kis életre való tudás gyakorlása :D ez hogyan kapcsolható hozzátok? felmérőt írt a fiad? nem értem.

    pepita

    VálaszTörlés
  3. Hát a végén akár 3 megoldás is lehet... borjú is lehet a boltban, nem?

    VálaszTörlés
  4. Judit, pedig ez a munkafüzet még a legjobbak közé tartozik. A baj azzal van, ha pl. dolgozatot írnak ebből, holott nem erre a célra készült.
    Egyébként a lakkozás és társai kifejezetten ismeretterjesztés miatt, a passzív szókincs aktívizálása céljából kerültek bele. Meixner Ildikó munkája nyomán készült ez is.

    Pepita, elkeseredett szülő mutatta....

    VálaszTörlés
  5. Zsófi, a szemfüles. Nabizony...:)

    VálaszTörlés
  6. Igen én is a szókincsre gyanakodtam! De meg kell mondjam, hogy még én magam is olyan régen láttam fellakozott padlót, hogy biza nem volt totál egyértelmű a válasz. És ezek pirospontos feladatok szoktak lenni!

    VálaszTörlés
  7. Sőt, szerintem nagyon félrevezető is a feladatlap. Hiszen oda van rajzolva egy béka, amint ül a fotelban, és mellette a kérdés. Ki ül a fotelban? Ránézek a képre és már karikázom is be, hogy B, béka. Mert ez a válasz felel a kérdésre a kép alapján. Az, hogy a való életben ritkán ücsörög egy béka a fotelban, az más dolog...

    VálaszTörlés
  8. Az én kisfiam szeptemberben lesz elsős, de már most stresszelek.

    VálaszTörlés
  9. 123456789 ezt a negyeesem irogatta, mig en olasgattam itt. nekunk ment, miutan rajott a logikara, de az algopirint nem ismeri... persze h nem is kell. azert nagyon ijeszto ez... kisiskolasoknak valo logikai fejleszto fuzetecsken biza eleg sokat kell torjem a fejem, mig vegul megmutatom Apanak, hatha o nem marad szegyenben.:)

    VálaszTörlés
  10. Másodikos Apáczais matek 2 kis szösszenet:Balázsnak 3db 5eurósa,Ádámnak 6db 10 eurósa van.Hány forintjuk van összesen?
    Istvánnak van 10 eurója.Ha 1 gömb fagyi 50 eurócentbe kerül,hány gyereknek tud venni fagyit?
    Nagy nehezen-mivel hf volt,napközis tantónéni vagyok-kínomban fél almákkal magyaráztam,nem vagyok benne biztos hogy ilyen túlbonyolított feladatokkal kell gyakorolni a frissen vett szorzótáblát.

    VálaszTörlés
  11. István 1 gyereknek tud venni egy 20 gömbös fagyit.

    VálaszTörlés
  12. Családi tűzhely, ne stresszelj! Nem olyan fekete a dolog, amilyennek itt látod. Lassan a negyedik gyerekem is leérettségizik és mondhatom, szívesen gondolnak vissza az iskolára, a tanítónénijeikre, az osztálytársaikra, a közös emlékeikre. Az élet egyéb területén is jól megállják a helyüket, sok barátjuk van, mindenben lehet rájuk számítani, önállóan intézik a dolgaikat. Lehet, hogy volt egy-két hülye feladat, amit meg kellett oldaniuk, de megtanulták, hogy ilyen van, és az élet megy tovább. De ezek mellett annyi minden szép dolog volt. A legnagyobb gyerekünk az elsős tanítónénijét még a gimnáziumi ballagására is meghívta, mert annyira fontos személy volt az életében. Ki emlékezett már akkor a békára meg a fotelra! Szóval semmi para! Márta

    VálaszTörlés
  13. Márta kedves, a te gyerekeid ezek szerint kb 10 évvel ezelőtt voltak elsősök.
    Mondhatom, ég és föld. A legnagyobbam nekem is 17 múlt.
    Állítom, hogy nem kaptak ennyi idétlen, értelmetlen feladatot. Most Soma és Mesi munkafüzetei telistele nyomdahibával, értelmezhetetlen feladatokkal. Nem mind, ez tény...néha a matematikus végzettségű férjemnek mutatom meg a példákat.
    A tanító nénik küzdenek a pénztelenséggel, nem tudnak igényes feladatlapokat készíteni, mert nincs normális fénymásoló minden suliban, a patront nem cserélik időben, elmosódott lapokat kapnak a kis elsősök, ami néha kész keresztrejtvény. Ismerek tanító nénit, aki azt meséli, hogy fénymásolókártyát vezettek be a suliba, egy félévben limitált mennyiséget másolhat. A szülők másolják a dolgozatokat. Ezt aztán otthon szépen megoldják a gyerkőccel, meg annak néhány barátjával. Azoknak ötös lesz...jéééé!
    Nem folytatom...de hidd el, 10 év nagy idő ám! Csak reménykedni tudok, hogy újabb 10 év múlva a helyzet javulni fog, és nem romlani.

    VálaszTörlés
  14. Bizony, Lia, egy elsős gyerek a mesevilágban él még. Neki olyan valóságos a fotelben ücsörgő béka, mint nekünk Gyula vagy apa.

    VálaszTörlés
  15. CST, azért ne stresszelj, csak légy résen, mint a jó cserkészek!

    VálaszTörlés
  16. Abi, bizony, néha mi is így járunk. A minap egy hetedikes feladatról nem akartam elhinni, hogy olyan könnyű, mert Mesi simán vágta. Mindenképpen kerestem benne a bonyodalmat. De nem, kiderült, annyi volt...kérdem én, jól van az, hogy a negyedikes tankönyvet egy felnőtt sem mindig érti, míg a hetedikest megoldja egy 10 éves is???

    VálaszTörlés
  17. Klára, bizony azt hiszem, ezek politikai feladatlapok. Ki hitte volna, hogy hitelválság jön, meg Gyurcsány-kormány...és az Euró csak húsz év múlva kerül bevezetésre? Mindenki azt gondolta akkor, hogy már régen azzal fizetünk.

    VálaszTörlés
  18. Hát...nekem jelenleg középsős a lányom....beszélgettünk az óvonénivel, hogy mivel a gyerek szeret minden féle feladatokat megoldani, túl vagyunk jópár füzetkén, az oviban vásárolható foglalkoztatók nem igazán érdekesek neki,szóval lényeg a lényeg kértem neki még nyár elején valami feladatokat...(szólok nem azért mert ezzel zrikálom, hanem mert szétszekálja a fejem és látom, hogy az ami van nekem az már nem érdekli, túl könnyű stb..)Nah az óvonánitől kaptunk összesen 3 féle füzetet (tündérbogár volt) amit a logopédiához is használnak a gyerekek...Hát meg kell, hogy mondjam leesett az állam, mert akkora sületlenségek vannak benne, hogy bizony kérdez valamit és elgondolkozom, hogy relatív, vajon mire gondolhatott a szerző..sokszor szerintem több megoldás van...egyátalán nem egyértelmű, és kb olyan mint a béka a fotelban...mert vagy ne rajzolja oda, vagy írja oda, hogy a képeket a feladat megoldásánál ne vedd figyelembe...vagy nem tudom...nem várom az iskolát, szerintem a mai gyerekek túl gyors ütemben haladnak, nem szerzik meg a kellő alapot a továbbiakhoz, sokat várnak el tőlük...messze nem az van ami 10 éve...MOst lehetne azt mondani miről beszélek, mikor a lányom feladatlapozik, de azt nem azért teszi, mert szétszekálom, hanem ez fordítva történik...az első magazinok után ő kérte,számára ez egy jó mók,és sikerélmény...Részemről pedig örülök, hogy ilyen lelkes, okos, nem akarom visszatartani...remélem az iskolában majd tudja hasznosítani a mostani lelkesedésének a gyümölcsét...

    VálaszTörlés
  19. Ahogy én emlékszem, néhány éve a mi középiskolai feladatlapjaink is tele voltak (nyomda)hibával, hibás megoldókulccsal, stb. Osztályfőnök kétségbeesetten: Tudom, hogy ez a rossz válasz, de a megoldókulcsban ez van jóként, mit csináljak?! Mi pedig hiába mondtuk neki, hogy húzza át a rosszat, javítson bele... Jó, tudom, hogy nem ilyen a tanárok többsége, de belegondoltam, mi van, ha egy kisiskolás kap ilyen feladatsort/tanítót? Pontlevonás, mert rossz a megoldókulcs...?

    VálaszTörlés
  20. Megrázó volt elolvasnom...
    Encsim még nem most megy ugyan isibe, de egyre borzasztóbb történeteket hallok. Töröm a fejem.
    A másik oldalt is ismerem, hisz apa tanító, rajtuk szintén ott a teljesítmény-kényszer, haladjanak a tantervvel, ekkorra a számokat, akkorra az összes betűt kell ismerniük a gyerekeknek.
    Szörnyű ez a rendszer. A gyerek az iskolába lépve le kell vesse a gyerekkorát.
    Szeretem a blogodat!
    Csak így tovább!
    Ildikó

    VálaszTörlés
  21. És miért ne lehetne a kórházban egy pék, aki mondjuk beteg lett? És nem lehet, hogy van egy fagyiról készült rajz a füzetben? De ugyanígy szinte mindegyikre ki lehet találni egy történetet, ráadásul ilyen korban a fantázia is még (szerencsére) el tud rugaszkodni a valóságtól, szóval...
    A felsőbb évfolyamok könyveibe elvileg ismétlésképpen teszik bele a könnyű feladatokat, mert alapok nélkül nincs tudás. Ezt viszont néha sikerül túlzásba vinni, sok tanár meg az ismétlést átugorja, mert minek, ilyen egyszerű feladatokat mindenki meg tud oldani.
    A másik része, hogy van, hogy én sem értem a hatodikos munkafüzetben, hogy most mit is akar a feladat kitűzője? Hát még amikor se az órai jegyzetben, se a munkafüzethez tartozó könyvben említés sincs arról, amit be kéne írni...

    VálaszTörlés
  22. Szerintem is sapka is lehet a bögrében vagy béka a fotelban. A gyógyszerek...???? Szóhoz se jutok. Szörnyű. Melyik tankönyv ez? Szerencsére Marciéban ilyenek nem voltak. Judit, szerintem a való életben nincs is ilyen fogalom, hogy időjárási elemek, mikor használunk ilyet? Áááá....

    VálaszTörlés
  23. Sajnos vagy hála Istennek a kép alapján nem ismertük fel a tanáriban, hogy melyik tankönyvcsalád munkafüzete lehet, amit megmutattál nekünk. Mi nem ezt használjuk és válogatni is szoktunk. Azért vannak nagyon igényes, szép kivitelű tankönyvek, nemcsak a szerző igényességéről, de a pedagóguséról is árulkodik, hogy miből tanít. Tény viszont, hogy gyakran találok hibát bennük vagy olyan olvasmányt, feladatot, amit eleve kihagyok. A pedagógusi szabadság igenis megengedi, hogy a tantervi követelményeket ne feltétlenül tankönyvhöz, munkafüzethez ragaszkodva tanítsunk meg, persze ehhez munka kell és kreatív, alkotó, értelmiségi emberhez méltó gondolkodás. Csakúgy, mint a tankönyvek kiválasztásához. Háááááááát ennek a pedagógusnak ilyet sikerült választani! Ennyire futotta a szerzőnek is és neki is... Ez valami népszerű kiadó, népszerű könyve? Nálunk Romankovics könyvei és a Nemzeti Tankönyvkiadó könyvei használatosak általában. Erika

    VálaszTörlés
  24. Az előrenyomtatott általános iskolai biológia dolgozatot lemásolta az egyik kolléganőm és megkért bennünket, hogy segítsünk kitölteni. Hárman dolgoztunk rajta, több, mint 2 órát-gimnáziumi biológia tanárok- és négyest "kaptunk". .... Ezután azért megkerestük a kolleginát, aki nagyot röhögött és közölte, hogy ő is csak a megoldókulccsal tudta megírni. No comment.

    VálaszTörlés
  25. Szia Virág! nekem a kedvenc házim volt elsős környezetünkben hogy rajzolj le 3 légnemű anyagot :)
    Viszont most harmadikban veszik a honfoglalást Árpádot, meg Erős Botondot, lehel kürtjét és azt hittem, majd untatja a lányomat, mert olyan hirtelen csöppent be a honfoglalás a mesék után, de a lányom élvezi!
    A tanárnő hozott térképeket a Kárpát medencéről, néztek vidót, a Feszty körképet fotókról .. szóval rengeteg dolgot amivel felkeltették az érdeklődését és jobban fújja mint a "bajos bö" című mese féleséget.

    Amúgy én nem találkoztam ezekkel a feladatokkal, amiket Te felsorolsz, de azt hiszem örülök neki így utólag :)

    VálaszTörlés
  26. Norina első bekezdését szoktam én is hangoztatni.

    Kalodába zárják ezek a várt válaszok a gyerek fantáziáját, majd megy a csodálkozás, hogy felsőbb osztályokban már miért nem motivált az a gyerek. Szerintem többek közt azért, mert a saját gondolatai nem kellettek a „megoldókulcsnak”.


    Ez a Nemzeti Tankönyvkiadó Játékház Feladatlapok II.


    Nekünk is ez van, tök üresen. A bejegyzés hatására megmutattam Zs.-nek ezt az oldalt. Mondtam, hogy válassza ki az egyik kérdést, válaszoljon, majd röviden indokoljon.

    A „mi van a gyárban?”-t választotta.

    Mind ide illik.
    Miért?
    [Nem lett rövid :) az indoklás]

    Beszökött a róka az ablakon, mert nagyon kíváncsi volt. Körbenézett, majd hallgatta a gép zaját. Baromfit keresett, mert úgy hallotta ez egy baromfi feldolgozó üzem. Mivel ez a róka butácska volt összetévesztette a gép zaját a kakas kukorékolásával. Ekkor vette észre a rókát a gyártulajdonos és egy furkósbottal kikergette. A róka soha többet nem ment vissza.

    VálaszTörlés
  27. Nálunk a víz színe volt a kérdés, mert ovisoknak készült füzetben még a hegyi forrást is kékkel kellett volna kiszínezni a csoportosítás szerint. Na ne! Az nem kék. A tenger, az igen, de a csapvíz meg a hegyi forrás nem.
    A felhők sem kékek, kisgyerekként sosem értettem, miért rajzoljak kék felhőket. Aztán beadtam a derekam :)

    pepita

    VálaszTörlés
  28. Igazi Kompetencia alapú katyvasz! Aki ezeken átverekszi magát, bármire képes! :-)

    VálaszTörlés
  29. Az előbbi bejegyzésemet kicsit visszaszívnám, ha lehet: este itthon átnéztem azokat a tankönyvcsaládokat, amelyeket eddig használtam és használok./4 félét/ Mindegyikben találtam hibát, kivétel nélkül. Volt, ahol elválasztási hibát, volt ahol tárgyi tévedést és volt ahol bugyutaságot, volt ahol az esztétikai nevelést félre téve, ízléstelen illusztrációt, giccset, volt, ahol nem éppen erkölcsös mesét vagy nem éppen szépirodalminak nevezhető szöveget... Azt is megnéztem, miután Bergamott írja, hogy ez valóban a Nemzeti Tankönyvkiadó 1. osztályos tankönyvcsaládjához tartozó mf., ami pedig nem tartozik a rosszak közé (én pont nem ebből tanítottam, de ez az országban a gyakran választottak közé tartozik). Komplett tankönyvcsaládot, mi általában nem veszünk meg, hanem megnézzük melyik tantárgyhoz készül és szerintünk jó!!! Az viszont továbbra is a pedagógus feladata és felelőssége, hogy eldöntse, melyiket oldatja meg, melyiket nem! Nagy bajban van, ha minden harmadik ilyen... még azt is hozzátenném, hogy méregdrágák, évente kicsit változtatnak rajta, hogy a következő tanévben már a könyvtárból kapott könyveket a tanárok csak problémásan használhassák órán.(kicsit megváltozik a tördelés, más szemléltető ábra kerül oda, nem találja a feladatot a gyerek) Szóval nem egyszerű a kérdés. Én például teljesen fekete-fehér tankönyvekből tanultam, örültem, ha minden 5-6 oldal után volt egy kép, ha a kémia könyvemben pirossal kiemelték, hogy oxidáció, már azt mondták színes! Minden relatív, mert ehhez képest sokat léptünk előre, csak a jónál mindig van jobb... Érdekes: az első osztályos olvasókönyvem viszont nagyon a szívemben maradt. Olyan ábrák díszítették, mint Kilike rajzai :o) !
    Kíváncsi vagyok mit szólnátok egy 6. vagy 8. osztályos kompetenciafeladathoz? Nehezek szoktak lenni és sok! De a negyedik osztályban is volt tavaly és tavalyelőtt olyan, amit többször átfuttattam az agyamon.
    Az eurós matek feladaton nem tudtam sírjak vagy nevessek! Erika

    VálaszTörlés
  30. Sziasztok!
    Elolvastam a hozzászólásokat, és ennek alapján szeretném elmondani, hogy magam személyesen nagyon szeretem a fenti munkafüzetet, már amennyire a munkafüzeteket szeretni lehet. Legideálisabb, ha egy elsős gyerek nem dolgozik még munkafüzetbe, de magam is azt gondolom, hogy ez elég idealisztikus elképzelés.
    Szóval ez egy kiváló munkafüzet. Ebben az esetben, és a másik kettőben is, a tanító néni követett el hatalmas baklövést.
    Mert ez nem egy felmérő anyaga, hanem egy közös munkára szánt feladat.
    Ez a lap alkalmas arra, hogy a tanító megismerje a gyerekek gondolatvilágát. Ki az, aki a mesevilágában él még, és ki az, aki már túllépett ezen? Meg lehet hallgatni a rövid történeteket, olyat, mint Bergamott is írt kislánya nyomán. De elképzelhető, hogy egy osztály többsége már reálisan látja a dolgokat, és számukra a fotelban nem ül béka. A képen lehet egyet mosolyogni, és tovább lépni.
    De semmiképpen nem szabad pontozni a megoldásokat, és jegyet adni erre a lapra!!!!
    A következő esetben sem! Egy elsős gyerek szerencsés esetben nem ismer más gyógyszert, mint lázcsillapítót, és max. azt a kifejezést, hogy antibiotikum. Ezt a feladatot fel lehet használni ismeretbővítésre, illetve a folyékonyan olvasó gyerekekkel felolvastatni. Én lehetőség szerint ekkor is vinnék be a gyógyszeres dobozt, és ezen is ki lehetne bogarászni a szavakat, illetve a gyengébben olvasóknak csak meg kellene mondaniuk, melyik szó van egyformán leírva.
    De mindenképpen egy óra keretében csoportosan dolgoznám fel a témát. Mert a téma amúgy, önmagában nem rossz. De jegyet adni rá, és pontozni, hatalmas hiba.
    A harmadik feladat pontozható lenne, én pl. elfogadtam volna a másik megoldást is. Mert igenis logikus, és jó a megoldás.

    VálaszTörlés
  31. Erika, egyik lánykámmal együtt oldottunk meg egy kompetenciás feladatlapot.
    Már önmagában az nevetséges volt, hogy a kompetencia alapú oktatást letudta a tanító egy újabb munkafüzettel, amit itthon oldottak meg a gyerekek. Ennek témája egy színházi előadás volt, ahol interneten kellett utánanézni a dolgoknak. Namármost, az én lányom védve volt az internettől még akkor, alig 10 évesen nem is szándékoztam gép elé ültetni. Olyan marhaságok voltak a feladatlapban, hogy hogyan vásárolna jegyet az interneten???
    Hogyan? SEHOGY. Egy 10 éves gyerek nem vásárol jegyet. Sem személyesen, sem interneten. Egy ekkora gyerek maximum az uszoda belépőjét, vagy a boltban kenyeret vesz. De jegyet egy színházi előadásra, a legritkábban. Ráadásul a neten! Jó vicc...és mivel fizet? Anya bankkártyájával? Jószerivel ekkor értette meg, hogy a bankkártyán nincs mindig pénz, csak ha mi teszünk rá. :)
    Én voltam a becsületes szülő, és amire nem tudta a választ, azt nem mondtam meg neki kerek perec, hanem odaírtuk, hogy a jegyet anyukám veszi meg.
    Eszembe nem jutott, hogy ezt osztályozni fogják!
    ÁÁÁ, egy kompetenciás lapot? Ugyan mit osztályoznak rajta? Hát osztályozták! Hármast kapott. Kaptunk. Hármast úgy, hogy valóban leültünk a gép elé, és igyekeztem néhány óra alatt mindenféle okosságot megmutatni neki.
    Menekítettem is ebből a suliból gyorsan!

    VálaszTörlés